Izvestiya of Saratov University.

History. International Relations

ISSN 1819-4907 (Print)
ISSN 2542-1913 (Online)


For citation:

Starostina I. Y. A Woman as a Personality, Ruler and a Wife in «The Legend of Good Women» by G. Chaucer (Hypsipyla and Medea). Izvestiya of Saratov University. History. International Relations, 2011, vol. 11, iss. 2, pp. 64-66. DOI: 10.18500/1819-4907-2011-11-2-1-64-66

This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
Full text:
(downloads: 101)
Language: 
Russian
Article type: 
Article
UDC: 
821.111.09 – 1 + 929 Чосер

A Woman as a Personality, Ruler and a Wife in «The Legend of Good Women» by G. Chaucer (Hypsipyla and Medea)

Autors: 
Starostina Inna Yurievna, Saratov State University
Abstract: 

The article is devoted to the problem for studying some questions of the actual gender history, such as the peculiarity of the woman’s description and her behavior inside the public and private life on the basis of the material of G. Chaucer’s (English poet of the XIV’th century) poem, which «The Legend of good women» is. Today this source is weakly studied in the Russian historiography. A woman is described in three points of view: as a personality, a ruler and a wife. According to this research of woman’s perception we should conclude the next one: Chaucer is interested in the description of woman’s image as a wife, lesser as a mother (that is inside the private life). Simultaneously the source gives a possibility to reveal Chaucer’s ideas about the personality.

Reference: 
  1. См.: The History of the women in the West. Silences of the Middle Ages. Harvard University Press, 1994 ; Orme N. Medieval children. Yale University, 2001 ; A history of private life. Revelations of the Medieval World. Harvard University Press, 1999 ; История женщин. Молчание средних веков : в 3 т. / под ред. Ж. Дюби, М. Перро. СПб., 2009. Т. II.
  2. О «Легенде» как литературном произведении см.: Chesterton G. K. Chaucer. L., 1932 ; Kean P. M. Chaucer and the making of English poetry. L., 1972 ; Burlin R. B. Chaucerian fiction. Princeton, 1977 ; Brewer D. Chaucer: the poet as storyteller. Hong Kong, 1984 ; Алексеев М. П. История английской литературы. М., 1943 : в 2 т. Т. 1 ; Аникст А. А. История английской литературы. М., 1956.
  3. См.: Rigby S. H. Chaucer in context. Society, allegory and gender. L., 1996. P. 120.
  4. См., например: Гарднер Д. Жизнь и время Чосера. М., 1986. С. 313, 346–347, 363 ; Rigby S. H. Op. cit. P. 4–5.
  5. См.: Brewer D. Op. cit. P. 2 ; Burlin R. B. Op. cit. P. 38 ; Kean P. M. Op. cit. P. 51.
  6. См.: The Legend of good women / The electronic edition was prepared by Douglas B. Killings 1996 // The Online Medieval and Classical Library. The Legend of Phillida. P. 1–2.
  7. Автор (Чосер) говорит в Прологе о своей признательности древним книгам, а также о своей любви к цветку маргаритке; здесь он засыпает и во сне встречает Бога Любви в окружении свиты, состоящей из благородных женщин античного мира, во главе которых находится царица Алкеста, самая добропорядочная из них.
  8. В Балладе Чосер ведет диалог с Богом Любви и Алкестой. Бог сердится на поэта за некоторые его произведения, в которых женщина представлена как неверная супруга. Алкеста прощает поэта и предлагает в качестве искупления вины написать поэму о добродетельных женщинах.
  9. См.: Алексеев М. П. Указ. соч. С. 208 ; Аникст А. А. Указ. соч. С. 40 ; Burlin R. B. Op. cit. P. 34. (Автор полагает, что цикл рассказов должна была венчать легенда об Алкесте). Возможно, произведение было Чосером оставлено вследствие изменившихся с 1386 г. обстоятельств его жизни и отдаления от двора.
  10. См.: The Legend of good women / The electronic edition was prepared by Douglas B. Killings 1996 // The Online Medieval and Classical Library; The Legend of good women by Gerard Ne Castro. Maine University at Machias, 2007.
  11. См.: Старостина И. Ю. Алкеста как ренессансный идеал личности у Чосера // Изв. Киев. ун-та. Сер. История (в печати).
  12. См., например: Brewer D. Op. cit. ; Burlin R. B. Op. cit.
  13. The Legend of Hypsipyla and Medea. P. 3.
  14. Ibid. P. 3.
  15. Ibid.
  16. Ibid. P. 5.
  17. Ibid.
  18. Ibid. P. 6.
  19. Ibid.
  20. Ibid. P. 5.
  21. Ibid. P. 1.
  22. См., например, изложение «Аргонавтики» Аполлодором в его работе «Мифологическая библиотека», а также упоминание у Овидия в «Героидах» основного источника заимствования Чосером античных преданий о коварстве и жестокости Медеи (Аполлодор. Мифологическая Библиотека. М., 1993. С. 23.)
  23. См. например: Ле Гофф Ж. История тела в средние века. М., 2008. С. 52 ; Rigby S. H. Op. cit. P. 120.
Received: 
13.01.2011
Accepted: 
19.02.2011
Published: 
31.05.2011