Izvestiya of Saratov University.

History. International Relations

ISSN 1819-4907 (Print)
ISSN 2542-1913 (Online)


For citation:

Kiryushkina V. V. Torquato Tasso: mad poet image in the interpretations of romanticists. Izvestiya of Saratov University. History. International Relations, 2016, vol. 16, iss. 1, pp. 49-?. DOI: 10.18500/1819-4907-2016-16-1-49-54

This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
Full text:
(downloads: 141)
Language: 
Russian
Article type: 
Article
UDC: 
94(420)06/07

Torquato Tasso: mad poet image in the interpretations of romanticists

Autors: 
Kiryushkina Victoria Victorovna, Yuri Gagarin State Technical University of Saratov
Abstract: 

Italian poet of the Renaissance epoch in Europe cultural memory entrenched as pattern model of mad poet. This image was particularly relevant for Romantics. In the literature late XVIII and early XIX cent. image of Torquato Tasso tas gotten a new life and new interpretations. Fate and image of Tasso in the  Goethe's works as well as Shelley's them, and other writers of this period works used as a plot, which is convenient for reasoning about the nature of creativity, the creativity-madness relationship.

Reference: 

Burwick F. Poetic madness and the Romantic imagination. Published by The Pennsylvania State University Press, 1996. P. 118.

Горохова Р. М. Торквато Тассо в России XVIII века: (Материалы к истории восприятия) // Россия и Запад: Из истории литературных отношений. Л., 1973. С. 105–163.

Бугаева И. С. «Торквато Тассо» Н. В. Кукольника: творческая история, соотношение факта и вымысла // Известия Российского государственного педагогического университета им. А. И. Герцена. 2007. Вып. № 27. Т. 8.

Плетнев П. А. Разбор элегии Батюшкова «Умирающий Тасс» // Журнал изящных искусств. СПб., 1825. Кн. 3. С. 210–227.

Дьяконова Н., Чамеев А. Элегия Адонаис как итог творческого пути Шелли // Балтийский филологический курьер. 2007. № 6. С. 132.