Cite this article as:

Akhiev S. N. The “coin propaganda” in the Late Roman Republic. Izvestiya of Saratov University. New series. Series History. International Relations, 2015, vol. 15, iss. 4, pp. 47-?. DOI: https://doi.org/10.18500/1819-4907-2015-15-4-47-51


UDC: 
94(37).05

The “coin propaganda” in the Late Roman Republic

Abstract

The article is devoted to the issue of the directions of the "coin propaganda" in the Late Roman Republic and the estimation of its effectiveness. The author concludes that the images and legends of the coins changed in accordance with any turns of the Roman Republic leaders’ policy. This means that the coins served not only financial, but also certain ideological purposes.

References

Mattingly H. A. Coins of the Roman Empire in the British Museum. L., 1923. Vol. 1

Sydenham E. A. The coinage of the Roman Republic. London, 1952; Sutherland S. H. V. Coinage in Roman imperial policy. L., 1951

Grant M. From imperium to auctoritas. A historical study of Аes coinage in the Roman Empire 49 B. C. – A. D. 14. Oxf., 1969.

Pérez C. Monnaie du pouvoir, pouvoir de la monnaie: Une pratique discursive originale – le

Mattingly H. Op. cit. P. 5; Grant M. Roman history from coins. Some uses of the Imperial Coinage to the Historian. Cambridge, 1969. P. 16 ff

Абрамзон М. Г. Монеты как средство пропаганды официальной политики Римской империи. М., 1995. С. 546–548

Межерицкий Я. Ю. "Республиканская монархия": метаморфозы идеологии и политики императора Августа. М., Калуга, 1994. С. 311.

Поздняков А. В. Начало регулярной чеканки золотой монеты в Риме при Цезаре и причины ее появления // Вестник Моск. ун-та. 1980. Серия 8. История. № 1. С. 70–74.

Full text (in Russian):