Izvestiya of Saratov University.

History. International Relations

ISSN 1819-4907 (Print)
ISSN 2542-1913 (Online)


For citation:

Pozdnyakov A. N. Some Aspects of Pre-revolutionary Historiography of Educational Policy of Peter I. Izvestiya of Saratov University. History. International Relations, 2019, vol. 19, iss. 4, pp. 412-416. DOI: 10.18500/1819-4907-2019-19-4-412-416

This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
Full text:
(downloads: 6)
Language: 
Russian
Article type: 
Article
UDC: 
37.014(470) (09):303.446.4+929

Some Aspects of Pre-revolutionary Historiography of Educational Policy of Peter I

Autors: 
Pozdnyakov Alexander Nikolaevich, Saratov State University
Abstract: 

The role of Peter I in the development of Russia, including the field of education, is huge. This is recognized by all researchers. However, assessing the personality of the Converter and the results of his activities have always had deep differences. The most heated discussions took place in the XIX century. They were held by both loyal supporters and active opponents of Peter. The leading place was taken by researchers who through serious academic analysis tried to give an objective assessment of the policy implemented by the Emperor.

Reference: 
  1. Грот Я. Петр Великий как просветитель России. Читано в торжественном собрании Императорской академии наук 31 мая 1872 г. СПб., 1872. С.2, 11–12.
  2. Лебедев Н. А. Исторический взгляд на учреждение училищ, школ, учебных заведений и ученых обществ, послуживших к образованию русского народа с 1025 по 1855 год. 2-е изд., испр. и доп. СПб., 1875. С. 61–62, 68–69.
  3. Корсунский И. Н. Государственное значение церковноприходской школы. М., 1888. С. 39.
  4. Каллаш В. В. Что сделала Екатерина II для русского народного просвещения. М., 1896. С. 20. 8 Каптерев П. Ф. История русской педагогии. Изд. 2-е, пересм. и доп. Пг., 1915. С. 153, 154.
  5. Миропольский С. И. Очерк истории церковно-приходской школы от первого ее возникновения на Руси до настоящего времени. 2-е изд. СПб., 1910. С. 217.
  6. Кедров Н. И. Духовный регламент в связи с преобразовательною деятельностью Петра Великого. М., 1886. С. 176–177.
  7. Рождественский С. В. Исторический обзор деятельности Министерства народного просвещения. 1802–1902. СПб., 1902. С. 2, 5.
  8. Милюков П. Очерки по истории русской культуры. Издание журнала «Мир Божий»: в 3 ч. Ч. 2: Церковь и школа (вера, творчество, образование). СПб., 1897. С. 277.
  9. Владимирский-Буданов М. Ф. Государство и народное образование в России XVIII-го века : Система профессионального образования (от Петра I до Екатерины II). Ярославль, 1874. С. 89–90, 99.