For citation:
??? Entertainment as a Part of Leisure Activities in Lifestyles of Americans During Great Depression. Izvestiya of Saratov University. History. International Relations, 2011, vol. 11, iss. 1, pp. 82-86. DOI: 10.18500/1819-4907-2011-11-1-82-86
This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
Full text:
(downloads: 135)
Language:
Russian
Heading:
Article type:
Article
UDC:
94(73)/1901/1953
Entertainment as a Part of Leisure Activities in Lifestyles of Americans During Great Depression
Abstract:
This article studies the role of entertainment in leisure of Americans in 1930s. It attempts to analyze the reasons for changes in the lifestyles of Americans during Great Depression and to investigate the factor which can explain the extraordinary popularity of film industry among different layers of American society.
Key words:
Reference:
- Книга Морриса Дикштейна «Танцуя в темноте, культурная история Великой депрессии» в конце января 2010 г. вошла в объявленный Национальным объединением литературных критиков США шорт-лист лучших работ года, изданных на английском языке, в жанре критики. (Dickstein M. Dancing in the Dark: A Cultural History of the Great Depression. Norton, 2009. P. XIV).
- См.: Очман А.В. Американская драматургия 1930‑х гг. Грозный, 1987. С. 30–35; Ромм А.С. Американская драматургия первой половины XX века. М., 1978. С. 10–15; Krutch J.W. The Theatre // Stearns H. America Now. N.Y., 1938. P. 72–104.
- В большинстве работ, посвященных истории культуры, театру 1930‑х гг. отводится исключительно незначительное место. См.: Young W.H., Young N.K. The Great Depression in America: a cultural encyclopedia. Vol. 1. Greenwood Publishing Group, 2007; McGovern J.R. and a Time for Hope: Americans in the Great Depression. Westport, CT, 2000; Best G.D. The Nickel and Dime Decade: American Popular Culture during the 1930s. Westport, CT., 1993.
- Mitchell W.C. and United States, President’s Research Committee on Social Trends, Recent Social Trends in the United States: Report of the President’s Research Committee on Social Trends. Vol. 1, N.Y., 1933. P. XXXVI.
- Ibid. P. LI.
- Ibid. P. XXXVI, LII.
- Fisher C.S. Changes in Leisure Activities, 1890–1940 //J. of Social History. Vol. 27, iss. 3. 1994. P. 453.
- Mitchell W.C. and United States… Vol. 1. N.Y., 1933. P. XXVII.
- Ibid. P. XXXIX.
- McGovern J.R. and a Time for Hope… P. 187–188.
- См.: Bamouw E. The Golden Web: A History of Broadcasting in the United States, 1933–1953. Vol. II. N.Y., 1968; MacDonald J.F. Don’t Touch That Dial: Radio Programming in American Life, 1920–1960. Chicago, 1979; Special Reports on American Broadcasting. N.Y., 1974; Marquis A.G. Hopes and Ashes: The Birth of Modern Times, 1929–1939. N.Y., 1986.
- Historical Statistics of the United States, 1790–1970. Wash., 1975. P. 796.
- Cravens H. Great Depression: people and perspectives in American social history. ABC-CLIO, 2009. Р. 209.
- Mitchell W.C. and United States… Vol. 1. N.Y., 1933. P. 146.
- Англ. vaudeville – жанр эстрадных представлений, популярный в США и Канаде с начала 1880 по 1930 г., сочетающих в себе музыкальные выступления, комические сценки, дрессированных животных, фокусников, акробатов, жонглеров, танцоров, одноактовые сценки и т.д.
- См.: Historical Statistics of the United States, 1790–1970. Wash., 1975. P. 399–400; Statistical Abstract of the Unite States. Wash., 1990. P. 230; Peiss K. Cheap Amusements: Working Women and Leisure in Turn-of-the Century. N.Y. Philadelphia, 1986; Rosenzweig R. Eight Hours of What We Will: Workers and Leisure in an Industrial City, 1870–1920. N.Y., 1985.
- Bell H.M. Youth Tell Their Story. Ayer Publishing, 1974. P. 162.
- Цит. по: Robinson J.P. ‘Massification’ and the Democratization of the Leisure Class // Annals of the American Academy. 1978. January. P. 220.
- См.: Cravens H. Op. cit. Р. 208.
- The American Film Industry / ed. by T. Balio. University of Wisconsin Press, 1985. P. 256.
- См.: Koszarski R. An Evening’s Entertainment: The Age of the Silent Feature Picture 1915–1928. Vol. 3. History of American Cinema Series / ed. by Ch. Harpole. N.Y., 1990. P. 25; Finler J.W. The Hollywood Story. N.Y., 1988. P. 288.
- См.: The American Film Industry / ed. by T. Balio. University of Wisconsin Press, 1985. P. 260–261; Young W.H., Young N.K. The 1930s. Greenwood. Westport, CT., 2002. P. 186.
- См.: Finler J.W. Op.cit. P. 288.
- Bohn Th.W., Stromgren R.L. Light and Shadows: A History of Motion Pictures. Mayfield Publishing Company, 1987. P. 208.
- Cook D.A. A History of Narrative Film. N.Y., 1996. P. 443.
- Ashby L. With Amusement for All: A history of American Popular Culture Since 1830. University Press of Kentucky, 2006. P. 225.
- Уилл Хейс, президент организации «Motion Picture Producers and Distributers of America» сформулировал основополагающие принципы Кодекса: ни одна картина не должна уменьшать моральные стандарты ее зрителей. Таким образом, симпатии зрителей не могут отдаваться в сторону преступлений, правонарушений, злодеяний или греха; правильные стандарты жизни должны быть представлены в фильмах или развлекательных программах; законы человеческие, так же как и законы природы, не должны подвергаться насмешке. См.: Foster R. Dulles, America Learns to Play. N.Y., 1965. P. 302–303.
- Данная цитата встречалась нам в нескольких исследованиях, посвященных 1930 гг., в том числе: Temple Black Sh. Child Star: An Autobiography. N.Y., 1988. P. 59; Custen G.F. Twentieth Century’s Fox: Darryl F. Zanuck and the Culture of Hollywood. N.Y., 1997. P. 199.
- Allen F.L. Since Yesterday. N.Y., 1965. P. 222.
- Reid L.R. Amusement: Radio and Movies // Stearns H. America Now. N.Y., 1938. P. 23.
- Davis M. The Lost Generation. N. Y., 1936. P. 133. М. Девис выделяет следующие причины «наркотического» увлечения молодежи кино: жизнь пуста: они забываются в сверкающем мире, в котором случаются потрясающие вещи; жизнь скучна: воображаемый мир потрясающе интересен; завтрашний день ничем не будет отличаться от вчерашнего и сегодняшнего: они бегут от будней, мечтая о приключениях и любви; жизнь бесцветна: в кино они видят все цвета радуги; они идентифицируют себя с героями голливудских фильмов. Они любят, страдают, сражаются и триумфально побеждают.
Received:
17.12.2010
Accepted:
22.03.2011
Published:
31.05.2011