Izvestiya of Saratov University.

History. International Relations

ISSN 1819-4907 (Print)
ISSN 2542-1913 (Online)


For citation:

Polozova I. V. Court music in the middle and the second half of the XVII century as the reflection of the trends of a transitional period in Russian history. Izvestiya of Saratov University. History. International Relations, 2015, vol. 15, iss. 4, pp. 11-?. DOI: 10.18500/1819-4907-2015-15-4-11-17

This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
Full text:
(downloads: 59)
Language: 
Russian
Article type: 
Article
UDC: 
78.01

Court music in the middle and the second half of the XVII century as the reflection of the trends of a transitional period in Russian history

Autors: 
Polozova Irina Victorovna, Saratov State Conservatoire
Abstract: 

This article is focused on the cultural and historical processes in the XVIIth-century Russia, with musical culture revealing some post-Medieval and baroque stylistic features. The paper analyzes the forms of court music, characterizes singers’ corporations and diversity of genres, points out new singing styles and brings forward the idea of gradual appearance of secular music performing, theatre and military music. The author comes to certain conclusions concerning the mastering of new forms of musical art and a careful attempt of the integration of Russian music in the general European cultural context in the 17th century.

Reference: 

Живов В. М. Разыскания в области истории и предыстории русской культуры. М., 2002. C. 319.

Мезин С. А. История русской культуры X–XVII веков. М., 2003. С. 164.

Зеньковский С. А. Русское старообрядчество. Минск, 2007. С. 111.

Рамазанова Н. В. Московское царство в церковно-певческом искусстве (на материале рукописей XVI–XVII вв.): автореф. дис. ... докт. иск. / М., Государственный институт искусствознания, 2004. С. 38.

Мартынов В. И. История богослужебного пения. М., 1994. С. 108.

Гарднер И. А. Богослужебное пение Русской Православной Церкви. Том 1. Сущность, система и история. М., 2004. С. 351.

Парфентьев Н. П. Древнерусское певческое искусство в духовной культуре Российского государства XVI–XVII вв. Свердловск, 1991. С. 51, 52, 55.

Зверева С. Г. Монастырские клирошане XVI – первой половины XVII в. // Литература Древней Руси. Источниковедение. Л., 1988. С. 125.

Парфентьев Н. П. Древнерусское певческое искусство в духовной культуре Российского государства XVI–XVII вв. Свердловск, 1991. С. 69.

Полозова И. В. Церковно-певческая культура саратовских старообрядцев: формы бытования в исторической перспективе. Саратов, 2009.

Успенский Н. Д. Древнерусское певческое искусство. М., 1971. С. 333.

Музыкальная эстетика России XI–XVIII веков / составление текстов, переводы и общая вступительная статья А. И. Рогова. М., 1974. С. 28.

Владышевская Т. Ф. Музыкальная культура Древней Руси. М., 2006. С. 76.

Забелин И. Е. Домашний быт русских царей в XVI и XVII столетиях. Книга 1. Государев двор или дворец. М., 1990. С. 205–206.

Панченко А. М. О русской истории и культуре. СПб., 2000. С. 311–312.

Ломтев Д. Немецкий музыкальный театр в России. М., 2003. С. 13.

Черная Л. А. Русская культура переходного периода от Средневековья к Новому времени. М., 1999. С. 99, 115.