Izvestiya of Saratov University.

History. International Relations

ISSN 1819-4907 (Print)
ISSN 2542-1913 (Online)


For citation:

Zibaev A. V. The Narrative Sources of Philostorgius’ “Church History” (Hist. eccl. I) in Photius’ Abridgment. Izvestiya of Saratov University. History. International Relations, 2014, vol. 14, iss. 4, pp. 51-56. DOI: 10.18500/1819-4907-2014-14-4-51-56

This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
Full text:
(downloads: 66)
Language: 
Russian
Article type: 
Article
UDC: 
94(3)(093)+929 Филосторгий

The Narrative Sources of Philostorgius’ “Church History” (Hist. eccl. I) in Photius’ Abridgment

Autors: 
Zibaev Anton Valerievich, Saratov State University
Abstract: 

This article is devoted to the problem of the narrative sources used in Philostorgius’ “Church History”. The Greek historian of the Fifth Century had cited not only the texts of the Holy Scriptures and works of church historians, but also writings of panegyrists and pagan authors of the Late Antiquity. A lot of various sources was used and quoted in his history, his approaches to sources materials in his narration are diverse and sometimes unexpected, so that we can consider Philostorgius as an extraordinary church historian of his time.

Reference: 

Ващева И. Ю. Образы императоров в «истории» Филосторгия // Науч. ведомости Белгор. гос. ун-та. Серия: История, Политика, Экономика, Информатика. 2010. № 13. Вып. 15. С. 19-27

Удальцова З. В. Филосторгий – представитель еретической церковной историографии // Византийский временник. М., 1983. Т. 44. С. 3–21

 Удальцова З. В. Развитие исторической мысли // Культура Византии IV – первой половины VII вв. М., 1984. С. 213–222

 Бибиков М. В. Историческая литература Византии. СПб., 1998. С. 54–55.

Opitz H. G. Die Vita Constantini des codex Angelicus 22 // Byzantion. 1934. Nr. 9. S. 540–590.

Pearson B. A. Egypt // Cambridge History of Christianity. Cambridge, 2006. Vol. 1. P. 387.

Спасский А. А. Обращение императора Константина Великого в христианство. СПб., 2007. С. 19–20

Болотов В. В. История Древней церкви. Минск, 2008. Т. III–IV. С. 25.

Demandt A. Die Spatantike: Rцmische Geschichte von Diocletian bis Justinian 284–565 n. Chr. Mьnchen, 1989.

Blackman B. Eusebius von Caesarea als Verfasser der Vita Constantini // Eusebius von Caesarea. Ьber das Leben Konstantins / ьbersetzt und kommentiert von H. Schneider. Turnhaut, 2007. S. 14.

Тюленев В. М. Рождение латинской христианской историографии. С приложением перевода «Церковной истории» Руфина Аквилейского. СПб., 2005. С. 84.

Philostorgius Kirchengeschichte mit dem Leben des Lucian von Antiochen und den Fragmenten eines arianischen Historiographen // Die griechischen christlichen Schriftsteller der ersten drei Jahrhunderte / hrsg. von J. Bidez. Leipzig, 1913. S. CXXVII.

Ferguson T. C. The Past in Prologue. Revolution of Nicene Historiography. Leiden; Boston, 2005. P. 132–137.

Филосторгий. Сокрашение «Церковной истории» / пер. с древнегр. В. А. Дорофеевой // Церковные историки IV –V веков. М., 2007.

Куликова Ю. В. Рим и галлы до проконсульства Юлия Цезаря // Вопросы истории. № 11–12. С. 144.

Шабага И. Ю. Программный характер галльских панегериков // Славься, император! Латинские панегирики от Диоклетиана до Феодосия. М., 1997. С. 84.