Izvestiya of Saratov University.

History. International Relations

ISSN 1819-4907 (Print)
ISSN 2542-1913 (Online)


For citation:

Pozdnyakov A. N. The Educational Reform of Alexander I: Some Judgments and Evaluations in the Russian Historiography of the XIX – Early XX Centuries. Izvestiya of Saratov University. History. International Relations, 2015, vol. 15, iss. 3, pp. 5-?. DOI: 10.18500/1819-4907-2015-15-3-5-10

This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
Full text:
(downloads: 69)
Language: 
Russian
Article type: 
Article
UDC: 
303.446.4:[37.014(47)(09)|18|]

The Educational Reform of Alexander I: Some Judgments and Evaluations in the Russian Historiography of the XIX – Early XX Centuries

Autors: 
Pozdnyakov Alexander Nikolaevich, Saratov State University
Abstract: 

One of the important directions of the state policy of Alexander I was the implementation of the educational reform. Its result was the creation of the public education system in Russia. The article presents the evaluations and judgments on the matter, which are contained in the works of Russian researchers, published in the XIX – early XX centuries.

Reference: 

См.: Гриневич И. М. Образовательная реформа Александра I в нормативно-правовых документах Министерства народного просвещения // Сиб. пед. журн. 2009.№ 9. С. 259–265.

Жуковская Т. Н. Правительственные стратегии в сфере просвещения и идея университета в Петербурге (1803–1819) // Клио. 2013. № 10 (82). С. 15–26.

Калинина Е. А. Школьная реформа Александра I и «Положение об училищах» 1804 года // Тр. ист. фак. С.-Петерб. ун-та. 2012. № 11. С. 192–202.

Прокопенко Р. Г. Развитие народного образования в России в начале XIX века // Изв. Юго-Зап. гос. унта. 2012. № 5–1 (44). С. 229–232.

Поздняков А. Н. Образовательная политика Александра I и отношение к ней российского общества // Социокультурное пространство современной России: тенденции развития : межвузов. сб. науч. ст. Саратов : Изд-во Сарат. ун-та, 2008. С. 290–297.